Veselību un labsajūtu vairojoši paradumi strādajot mājas režīmā

Diemžēl mēs visi šobrīd atrodamies krīzes situācijā. Covid-19 uzliesmojums visā pasaulē ir mainījis cilvēku ikdienas dzīvi iepriekš nepieredzētā veidā. Tikai dažu mēnešu laikā šī vīrusa straujās izplatības dēļ ir slēgtas skolas, biroji, veikali un rūpnīcas. Aviosabiedrības ir atcēlušas lidojumus. Robežas ir slēgtas. Upuru skaits arvien pieaug, un daudzi no mums atrodas mājas karantīnā.

Ir tikai normāli, ka cilvēki izjūt bailes, satraukumu, trauksmi un viņus nomāc šī situācija, ņemot vērā nemitīgos trauksmes signālus un mediju ziņas par vīrusa izplatību. Ir skaidrs, ka Covid-19 iespaido ne tikai cilvēkus, kuri ar to inficējas, bet tā ietekme sniedzas daudz tālāk, un teju ikviens izjūt pastiprinātu trauksmi un stresu un fiziskās aktivitātes un sociālo kontaktu samazināšanos vispārējās piespiedu izolācijas dēļ.

Taču nelielas mūsu ikdienas režīma izmaiņas var daļēji mīkstināt pagaidu piespiedu mājas režīma negatīvās sekas. Zemāk ir uzskaitīti paradumi, kas būtu turpināmi, uzlabojami vai atmetami, lai mēs šajos grūtajos laikos varētu labāk parūpēties katrs par sevi un cits par citu.

Turpiniet

Veselīgus ēšanas paradumus
Lai gan mums nav konkrētu pierādījumu, ka kāds konkrēts uzturs mazinātu risku saslimt ar tādām akūtām infekcijām kā Covid-19, mēs zinām, ka veselīga uztura lietosana, ir izšķirīgi svarīga spēcīgai imūnsistēmai un pozitīvam noskaņojumam. Vai jūs zinājāt, ka šķiedrvielām bagāts uzturs (pilngraudu produkti, augļi un dārzeņi var palielināt šķiedrvielu daudzumu jūsu uzturā) palīdz samazināt vispārējo ķermeņa iekaisumu un var būt saistīts ar mazāku depresijas simptomu iespējamību [1] [2]

Kopīgas maltītes
Ja dzīvojat kopā ar vienu vai vairākiem cilvēkiem, vismaz reizi dienā nobaudiet kopā maltīti un ēšanas laikā neskatieties ierīču ekrānos, ja vien neizmantojat tās vakariņām no attāluma kopā ar saviem tuvākajiem. Vai jūs zinājāt, ka bieža brokastošana kopā ar ģimeni ir saistīta ar vairāku uztura kvalitātes rādītāju uzlabošanos, piemēram, augļu un pilngraudu produktu daudzuma palielināšanos uzturā un liekā svara / aptaukošanās riska samazināšanos [3]

Fiziskās aktivitātes
Tiešsaistē ir pieejami neskaitāmi bezmaksas virtuālie sportošanas resursi. Labu treniņu var aizvadīt arī mājās bez dārgiem trenažieriem. Mums visiem ir zināms, ka fiziskās aktivitātes nāk par labu mūsu ķermenim, bet vai jūs zinājāt, ka saskaņā ar Eirobarometra nesen veikto pētījumu pastāv būtiska pozitīva saikne starp fiziskajām aktivitātēm un apmierinātību ar dzīvi [4]? Kā mēdza teikt senās tautas: „Mens sana in corpore sano” (veselā miesā vesels gars).

Miega režīms
Centieties celties un iet gulēt parastajā laikā. Konsekvents miega režīms nodrošina sabalansētu miega/nomoda ritmu, kas ne tikai ļauj mums gulēt dziļākā, mierīgākā miegā, bet arī regulē apetīti un noskaņojumu. Vai jūs zinājāt, ka liels miega ilguma mainīgums ir saistīts (vairāk nekā vidējais miega ilgums) ar sliktu miega kvalitāti un sliktu pašnovērtēto labsajūtu [5]

[1] Swann, Olivia G., et al. "Dietary fiber and its associations with depression and inflammation." Nutrition reviews (2019).
[2] Miki, Takako, et al. "Dietary fiber intake and depressive symptoms in Japanese employees: the Furukawa Nutrition and Health Study." Nutrition 32.5 (2016): 584-589.
[3] Larson, Nicole, et al. "Eating breakfast and dinner together as a family: associations with sociodemographic characteristics and implications for diet quality and weight status." Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics 113.12 (2013): 1601-1609.
[4] Dolan, Paul, Georgios Kavetsos, and Ivo Vlaev. "The happiness workout." Social indicators research 119.3 (2014): 1363-1377.
[5] Lemola, Sakari, Thomas Ledermann, and Elliot M. Friedman. "Variability of sleep duration is related to subjective sleep quality and subjective well-being: an actigraphy study." PloS one 8.8 (2013).

Uzlabojiet

Pavārprasmes
Izmantojiet ēšanas ārpus mājas / ēdiena līdzņemšanas ierobežojumus kā izdevību atsākt gatavot veselīgākas maltītes sev un savai ģimenei.

Vai jūs zinājāt, ka mājās gatavotu maltīšu ēšana biežāk nekā piecas reizes nedēļā ievērojami palielina augļu un dārzeņu daudzumu uzturā, vairo normālas ķermeņa masas indeksa iespējamību un par 28 % samazina aptaukošanās iespējamību [6]?

Roku mazgāšanas režīmu
Līdztekus klepošanai vai šķaudīšanai kabatlakatiņā un neiziešanai no mājas, ja jums ir slimības simptomi, roku mazgāšana ir „vecs” paradums, kas palīdz mums izvairīties no jebkuras vīrusa infekcijas, piemēram, gripas. Vai jūs zinājāt, ka, lai roku mazgāšana būtu efektīva, tās jāmazgā ar ziepēm un ūdeni vai roku dezinfekcijas līdzekli vismaz 20–30 sekundes? Viegls veids, kā uzņemt laiku, ir divas reizes nodziedāt dzimšanas dienas dziesmu [7].

[6] Mills, Susanna, et al. "Frequency of eating home cooked meals and potential benefits for diet and health: cross-sectional analysis of a population-based cohort study." International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity 14.1 (2017): 109.
[7] https://www.unicef.org/coronavirus/everything-you-need-know-about-washing-your-hands-protect-against-coronavirus-covid-19
[8] Paton, Douglas, and Melanie Irons. "Communication, sense of community, and disaster recovery: a Facebook case study." Frontiers in communication 1 (2016): 4.

Kopības sajūtu 
Šajos baiļu, neziņas un izolācijas (gan fiziskas, gan sociālas) laikos mums ir jāstiprina sava kopības izjūta, kontaktējoties savā starpā un atbalstot citam citu. 
Vai jūs zinājāt, ka 2011. gada Tasmanijas savvaļas ugunsgrēku katastrofas laikā kopienai, kas izveidojās no Facebook lapas „Tassie Fires – We Can Help”, bija izšķirīga nozīme savlaicīgas komunikācijas nodrošināšanā? Tā arī palīdzēja cilvēkiem izveidot jaunas un uz izpratni balstītas attiecības, justies spēcīgiem, labāk pārvarēt stresu un uzlabot vispārējo psiholoģisko labjutību [8].

Pārstājiet

Pārāk biežu ziņu un mediju lasīšanu
Izvēlieties noteiktus dienas laikus, kad uzzināt jaunākās ziņas, un pārliecinieties, ka tās nāk no cienījamiem un uzticamiem avotiem. Pārāk bieži lasot ziņas, var vairot bailes un trauksmi, tai pašā laikā negūstot nekādu jaunu informāciju. Vai jūs zinājāt, ka saskaņā ar nesen veiktu pētījumu ir lielāka iespēja, ka par izdomātām ziņām ziņos tie cilvēki, kuri iegūst vairumu ziņu par Covid-19 no sociālajiem medijiem [9].

Negatīvu domu gājienu
Koncentrējieties uz labo savā dzīvē un atcerieties, ka domāt pozitīvi var iemācīties. Varat sākt pamazām, koncentrējoties uz jomu, kuru, jūsuprāt, ir viegli mainīt, ļaujot sev pasmieties pat saspringtos laikos, kontaktējoties ar pozitīviem cilvēkiem un pozitīvi runājot ar sevi.
Vai jūs zinājāt, ka Pasaules Veselības organizācija (PVO) iesaka mediju pārstāvjiem rast iespējas ļaut vairāk sadzirdēt un ieraudzīt to vietējo iedzīvotāju balsis, pozitīvos stāstus un pozitīvos tēlus, kuri ir inficējušies ar jauno koronavīrusu un atveseļojušies vai atbalstījuši tuvinieku atveseļošanās procesā un vēlas dalīties savā pieredzē [10] [11].

Vairāk par to, kā Puratos cīnās ar Covid-19

Tāpat kā citi cilvēki, arī Puratos darbinieki izjūt koronavīrusa izraisītās veselības krīzes lielo ietekmi uz darbu un ikdienas dzīvi.
Mēs vēlamies jūs informēt par to, ka Puratos, pilnībā ievērojot vietējo varas iestāžu vadlīnijas visā pasaulē, ir īstenojis visus nepieciešamos iekšējos pasākumus, lai stiprinātu savu darbinieku un biznesa partneru veselību un drošību un lai turpinātu produktu ražošanu un piegādi visiem saviem klientiem.